De uitreiking van de SKB Awards vond op maandag 29 oktober 2018 plaats op drie verschillende plekken in het land. Edwin Groot, directeur van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB), bracht de drie winnaars van de SKB Awards een persoonlijk bezoek, bewapend met certificaat, taart en vooral veel felicitaties.
Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking.
De awards zijn toegekend in meerdere categorieën, te weten: Kopersbegeleiding, Meer- en minderwerk en Oplevering en hebben betrekking op de eerste helft van 2018. Van Wijnen Harderwijk B.V. ontving de Kopersbegeleiding Award, Bouwbedrijf Van de Kolk won de Meer- en minderwerk Award en Heilijgers sleepte de Oplevering Award in de wacht.
Bouwbedrijf van de Kolk uit Garderen mag zich prijzen met de Meer- en minderwerk Award 2018. De aannemer kwam het best uit de bus bij klanten in deze categorie, zo bleek uit de antwoorden op vragen over het maatwerkpakket, de prijzen van het maatwerkpakket, de beslistijd en het inspelen op wensen door de bouwer tijdens de bouw. Directeur Peter van de Kolk: “Het is voor ons vanzelfsprekend dat onze klant bij het laten bouwen van een woning maximale flexibiliteit van ons mag verwachten. Binnen ons bedrijf is het uitgangspunt altijd een tevreden klant.”
SKB’ers vragen op verschillende momenten uitgebreide feedback aan hun klanten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB’er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het op vergelijkbare onderdelen in het proces? Edwin Groot, directeur SKB: “Je kunt zeggen dat deze bouwbedrijven zich kwetsbaar opstellen om zichzelf en de sector verder te kunnen optimaliseren. De klant profiteert van deze kwaliteitsslag die al sinds de oprichting van SKB in 2003 gaande is.”
Foto: Barbara van Baarsel